Η αντίδραση ήταν και παραμένει έντονη γιατί για πρώτη φορά δεν είχαμε απλώς την κλοπή μαρμάρινων γλυπτών, που τότε το φαινόμενο της αρχαιοκαπηλίας ήταν έντονο και παλαιό που είχε αρχίσει με την πτώση της Ελλάδας στα χέρια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας (ακόμα και ο Νέρων εθεάθη να κουβαλά δελφικά μάρμαρα), αλλά την καταστροφή ενός από τα πιο τέλεια έργα τέχνης, δηλαδή του Παρθενώνα ως σύνολο, το έργο του Φειδία του Ικτίνου και του Καλλικράτη. Το έργο της δημοκρατίας, του Χρυσού Αιώνα.
Το έργο αυτό υπέστη διάφορες ζημιές στη μακραίωνη ιστορία του, από τους βομβαρδισμούς του στρατηγού Μποροζίνη έως και τις Τουρκικές επιχειρήσεις και βανδαλισμούς. Αλλά πρώτη φορά επιχειρείτο η αποκόλληση και αφαίρεση γλυπτών του για πώληση και οικονομικό όφελος. Ο Έλγιν με την πράξη του για πρώτη φορά κατέστρεφε ένα έργο τέχνης για να αποκτήσει ένα μέρος του, το οποίο πούλησε στην κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας!